Tervetuloa osittain tietokoneohjatulle turvalliselle lennolle, lennolle, lennolle, lennolle…

5 Sep

Ryanairin suurisuinen johtaja on ennenkin sanonut kaikenmoista, mutta tänään tuli varmaan pohjanoteeraus. Toivottavasti kyseessä oli asiayhteydestä irrotettu vitsi – huono sellainen. O’Leary ehdotti, että lennetään koneita yhdellä hengellä + tietokoneella, ja hätätapauksessa (pilotin sairaskohtaus) avuksi rientää koulutettu stuertti tai lentoemo.

Okei, tässä lentäjän (tulevan) vaimon maallikkomaiset arvaukset, miksi homma ei toimisi, kuten Maikkeli odottaa:

1. Yksi ihminen ei voi tehdä kahden töitä. Konetta lentää 2 ihmistä. Toinen ei suinkaan kaivele nenäänsä, vaan hänelle on määritelty omat listan mukaiset tehtävät.

2. Monet hallintalaitteista ja prosesseista on suunniteltu parityöskentelyyn. Ei tule O’Learylle kovinkaan halvaksi muuttaa koko ohjaamon toimintalogiikkaa. Ja ei riitä, että logiikka muutetaan, vaan ihmiset pitää myös kouluttaa tietokoneavusteiseen yksinlentämiseen.

3. Yksinkertaistettuna lentohommat vaikuttaa helpolta mutta nimenomaan vaaratilanteet on VAIKEIMPIA. Jos pannaan emo tekemään hätälaskuja (tai vaikka padasjokelainen koneistaja Jaska Hiivonen, 56, seitsemänneltä penkkiriviltä arvalla), niin suurella todennäköisyydellä varmistutaan siitä, ettei ketään ole hengissä hätätilanteen jäljiltä. Pitäishän bisnesmiehen tietää omankin työn näkökulmasta, että erikoistilanteisiin ei voi kouluttautua pika- tai kirjekurssilla, vaan niihin valmistaudutaan tekemällä ja toimimalla eli lentämällä tuhansia tunteja. Sen ansiosta hätätilanteessa voidaan ehkä paremmin hallita tekniikoita ja ajatusmalleja, joiden avulla ihmiset ja kone voidaan ehkä pelastaa. Muistelkaapa omia auto-/mopo-/prätkäkouluaikojanne. Miltä tuntui, kun ope polkas liukkaan radalla jarrut lukkoon ja syntyi odottamaton paniikkitilanne? Ja auto on melko simppeli kokonaisuus verrattuna lentokoneeseen.

4. Mitäs sitten, kun pätevöityneet stuertit ja emot karkaavat oikeaan pilottikoulutukseen, vaativat lisää liksaa ja taas on ”kallista” työvoimaa? Ei tainnut olla ihan loppuun asti ajateltu veto. Tai vaihtoehtoisesti kyseessä oli kuuluisa O’Leary-provo.

Mieluummin kusen omaan pulloon, kuin menen koneeseen, jota lennetään yhden ihmisen voimin tai etänä maasta. Tiesittekö, että merkittävä osa lentämiseen liittyvistä tärkeistä havainnoista ei suinkaan tule ruuduista ja äänisignaaleista vaan ns. Niin sanotusti perstuntuman kautta. Vielä ei ole keksitty tapaa, jolla koneessa tuntuvat aistimukset siirrettäis etänä maahan. Eikä sellaista tulla ihan heti keksimäänkään.

Niin kauan, kun maassa oleva ohjaaja ei näe, kuule, tunne tai aisti koneessa tapahtuvia asioita, matkustajakoneen lentäminen etänä ei taatusti voi olla turvallista. Jotta syntyy oikea havainto vailla vinoutunutta tulkintaa, pilotin täytyy konkreettisesti olla tilanteessa mukana eli istua siellä ohjaamossa. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta aika paljon olen havaintopsykologiaan ja aisteihin tutustunut. Korjatkaa, jos olen harhateillä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: