Rehellinen suomalainen v….

19 Kes

Tiedättekö, kun on olemassa sellaisia ihmisiä, jotka aina ensimmäisenä kuvittelevat sinun tarkoittavan pahaa tai negatiivista, kun avaat suusi, raapustat jotain kynällä tai näpytät kännykkääsi. Ihan sama, missä aikeissa heitä lähestyy, he ajattelevat, että sen täytyy olla negatiivista. Näiden ihmisten mielestä muut vain arvostelevat, haukkuvat tai yrittävät todistaa omaa paremmuuttaan, vaikkei sellaisesta olisi todellakaan kyse.

Mistähän se mahtaa johtua, että jonkun maailma voi olla niin supernegatiivinen? Onko se kenties opittu suhtautumistapa? Vai vaikuttaako kasa omalle kohdalle osuneita pettymyksiä koko lopun elämää tuolla tavalla? Onko kyseessä epävarmuus omaa hyvyyttään kohtaan vai mikähän siinä on?

En minä ainakaan halua ajatella ensisijaisesti ihmisistä pahaa. Haluan luottaa siihen, että ihminen on pohjimmiltaan hyvä, vaikka tekeekin virheitä ja toimii toisinaan idiootin lailla. Todellisuudessa pieni vähemmistö on niitä, jotka mokaavat suurimman osan elämästään ja vieläpä tahallaan ja toisiaan tarkoituksella loukaten. Mutta ihan oikeasti, se on häviävän pieni osa ihmisiä, jotka toimivat niin!

Miksi sitä sitten löytyy kuitenkin niin paljon niitä ihmisiä, jotka haluavat ihan väkisin ajatella jotain muuta? Ja sitten kun asiasta alkaa vääntää heidän kanssaan, tilanne vain pahenee. Jokainen sana, lause tai ele muuttuu epäystävälliseksi. Neutraaliksi tarkoitetuista sanoista tulee solvauksia. Ystävällisyydet ovat tekopyhyyttä ja aito välittäminen on esittämistä. Niin raivostuttavaa, ettei sanotuksi saa. Tällaisessa tilanteessa tekisi mieli kasvattaa itselleen pikkuhiljaa ne kuuluisat pirun sarvet ja alkaa ajatella, että jos toi kerta ajattelee musta noin jokatapauksessa, niin paskaako mä tässä yksinäni yritän ylläpitää sopua ja hyvää tahtoa? Mutta ei, minä en suostu alentumaan moiseen, vaikka mieli tekisi välillä. Minä en suostu kantamaan muiden pahaa mieltä, katkeruutta ja epävarmuutta, en ainakaan oman onneni, hyvän mieleni ja elämäniloni kustannuksellani. Jokaisella on vain yksi elämä (tai joskus kaksikin), eikä niitä kannata käyttää siihen, että koittaa saada graniittikivestä hiomalla timantin.

Hyvää yötä! 😀

Mainokset

11 vastausta to “Rehellinen suomalainen v….”

  1. DD 20/06/2010 klo 13:14 #

    No, taasko se exä kieltäytyy yhteydenpidosta? 😦

    Asiasta muuten viidenteen, tämän bloginhan piti olla vähän enempi ammattiasioihinkin keskittyvä, eikös vain? Olen täältä kuitenkin lukenut lähinnä vain promojuttuja, ja ne alkaa olla selvää kauraa, joten saako ehdottaa uusia aihealueita?

    Olisi nimittäin mielenkiintoista lukea myynnin ja markkinoinnin teorioista ja niiden käytäntöön soveltamisesta. Samoin aihealueena johtamisen teoriat ja jälleen kerran niiden käytäntöön soveltaminen olisi kiinnostava aihealue, ja eikös nää molemmat sovi sun koulutukseen?

    Johtamispuolelta olen käytännössä tutustunut työn myötä kokonaisuuteen, jota kutsutaan asiantuntijaorganisaation johtamiseksi. En kuitenkaan enää muista, onko se jotenkin paketoitu yhdeksi kokonaisuudeksi ja yhdeksi viitekehykseksi, vai onko se tullut opittua irrallisina paloina? Tästäkin olis kiva lukea. Esimerkkinä vois mainita esimerkiksi sen, että tilannejohtamisen teoria soveltuu hyvin yhdeksi pieneksi palaseksi asiantuntijaorganisaation johtamismalliin/teoriaan. Eli se tilannejohtamisen teoria, jossa työntekijät jaetaan neljään eri maturiteettitasoon ja jossa samakin työntekijä on eri tilanteissa eri maturiteettitasolla ja vaatii siten eri tilanteissa erilaista johtamista ja ohjausta.

    Sen tiedän, että esim. Puolustusvoimat on siirtynyt tähän asiantuntijaorganisaation johtamismalliin ja ovat keränneet sen yhdeksi viitekehykseksi, jota kutsuvat ”syväjohtamiseksi”. Ovat siis kopioineet yksityispuolelta kaikki nämä ideat ja ovat vihdoin viimein sielläkin hylänneet autoritäärisen johtamiskulttuurin. Muutaman sukupolven jälkeen se syväjohtaminen voi alkaa siellä jopa toimia…

    Joka tapauksessa näistä asioista olisi mielenkiintoista lukea, se olisi aika painavaa ja mielenkiintoista asiaa…

    • Päivi 26/06/2010 klo 00:02 #

      Moi,

      Tämä on henkilökohtainen blogini, jossa aina välillä tulee työjuttujakin heiteltyä. Enemmmän yleensä kevyttä settiä ja kuvia. Firman blogi on osoitteessa http://xpression.fi/blogi, tosin se on nimenomaan myynninedistämiseen keskittyvä asiantuntijablogi.

      Muuten, miten myynninedistäminen voi jo olla peruskauraa, kun mä en ole vielä ehtinyt kirjoittaa siitä kuin yhden hyvin yleisen jutun tänne? Ja sekin on vielä kesken kahden jatko-osan verran? 😉 Sen sijaan myyynninedistämisen teoriasta, käytännöstä ja mitattavuudesta on tulossa ainakin 20 juttua yrityksen blogiin seuraavan vuoden aikana. Meidän toimitusjohtaja julkaisi ensimmäisiä suomenkielisiä suomalaisessa promootiokontekstissa tehdyn laajan case-tutkimuksen aiheeseen liittyen, eikä siitäkään ole vielä kirjoitettu kuin yksi yleinen postaus.

      Huomioin nuo mainitsemasi mielenkiintoiset teemat firman blogissa jollain tähtäimellä, kiitos ajatuksista. Asiantuntijuudesta itse asiassa olen suunnitellut jonkinmoista juttusarjaa mutta en ole toteutusvaiheeseen asti vielä sitä saanut vietyä. Yhden asiantuntijuutta sivuavan tekstin tein viime viikolla.
      http://www.xpression.fi/blogi/ei-se-ei-kay-muutama-ajatus-asiantuntijuudesta

      Asiantuntijuudesta ei muuten ainakaan Tampereen kauppakorkeakoulussa ollut omaa opintokokonaisuuttaan. Oliko Turussa?

      Itse suoritin sellaisen kokonaisuuden kuin Yrittäjyyskasvatus (muistaakseni Hämeenlinnan OKL:n alaisuudessa tai Helsingin kauppakorkeakoulun) ja siellä oli paljon asiantuntijuuteen liittyen opintoja. Muistaakseni muutaman kurssin harkkatyöt tein asiantuntijaorganisaatiosta. Myös työ- ja organisaatiopsykologiassa, jota nyt koitan rämpiä läpi, on kursseja teemaan liittyen.

      Muistaakseni KTM:n maisteriohjelmassa Treella oli markkinoinnin (mun pääaine) puolelta vain yksi kurssi ”asiantuntijaorganisaation markkinoinnin johtaminen”. Yrityksen hallinnossa asiantuntijaorganisaatioon liittyen oli parikin kurssia. Voin tarkastella matskuja, kun nyt aihe tuli esiin.

      Mutta joka tapauksessa asiantuntijuudesta ja sen linkistä yrittämiseen pitäisi mielestäni opiskella esimerkiksi KTK:n tai KTM:n perustutkinnossakin huomattavasti enemmän ja syvällisemmin. Yhä suurempi osa kaikesta työstä ja etenkin akateemisesta yrittäjyydestä on nimenomaan asiantuntijapalveluiden tuottamista.

      Hyvää juhannusta DD! 😀

      -Päivi

    • Päivi 26/06/2010 klo 00:05 #

      Jaa niin joo, ihan yleisesti tuli tämä teema mieleen, kun juttelin tuossa parin tuttuni kanssa aihepiiristä. 🙂

      • DD 27/06/2010 klo 17:41 #

        Kirjoitin, että PROMOOTIOjutut alkaa olla peruskauraa. En puhunut myynninedistämisestä, joka lienee paljon laajempi kokonaisuus? Tarkoitin sillä sitä, että se perusidea alkaa olla aika selvä. Ehkä olen sitten edellisestä blogista ja firmanne blogista muutaman kirjoituksen promootioista lukenut, mutta minusta se peruskuvio on selvä. Tyypillisimmilläänhän siinä kai kyse on siitä, että käytännössä tarjotaan jossain yhteydessä promottavasta tuotteesta maistiaisia tai muuta vastaavaa ja pyritään niillä keinoin edistämään myyntiä ja tuotteen tunnettuutta?

        Vaikka käytännön keinoja ja toteutuksia promootioihin varmasti on pilvin pimein, tuntuu kokonaisuus aika yksinkertaiselta ja samantyyppiseltä korkeammalta tasolta katsottuna. Promootiossa kai on kysymys yleensä YHDEN tuotteen YKSITTÄISESTÄ myynninedistämistapahtumasta, joten kirjoitusaiheena se tuntuu minusta aika kapealta. Paljon suurempi kokonaisuus olisi varmasti vaikkapa myynninedistäminen kokonaisuutena ja isommasta kokonaisuudesta olisikin mielenkiintoista lukea ja muodostaa parempi kuva aihealueesta.

        Minusta promootiojutut näyttävät lähinnä hyvin pieniltä ja lyhytkestoisilta projekteilta, sen verran pieniltä, että niissä pärjätään varmasti ihan mainiosti ilman esim. varsinaista projektinhallintaa. Vertailukohta mulla on tietysti tietojärjestelmäprojektit, joissa vaikkapa 10 000 miestyötunnin projekti on vielä aika pieni. Tällaisia kokonaisuuksia ei kuitenkaan järkevästi enää pidetä hyppysissä ilman laatujärjestelmään pohjautuvaa kunnollista projektinhallintaa, kun isohkojen työmäärien lisäksi riskeinä on teknologiariskejä ym. hauskaa.

        Samoin promootioproggisten vaihejakomalli taitaa olla aika lailla sama tapauksesta riippumatta? Eli vaiheet jakautunevat tyyliin promootion suunnittelu, promootion toteutus ja promootion vaikutusten evaluointi? Vaihejakomallia projektipuolella kutsutaan myös projektin elinkaarimalliksi ( ”project life cycle” ) ja niitä on tietotekniikkapuolella käytössä pilvin pimein. Erityyppisiin projekteihin käytetään niihin parhaiten sopivaa vaihejakomallia. Esimerkkinä web-sovellusten kehitykseen löytyy omanlaisiaan vaihejakomalleja, perinteisille business-sovelluksille käytetään erilaisia versioita joko perinteisestä vesiputous-vaihejakomallista, iteratiivisesta sovelluskehityksestä tai niistä muodostettuja hybridimalleja. Konfiguroitaville ja mahdollisesti osittain räätälöitäville pakettipohjaisille järjestelmille (esim. toiminnanohjausjärjestelmät) on sitten taas täysin oman tyyppisensä vaihejakomallit. Ja niin edelleen.

        No, tältä maailma taas näyttää tietotekniikkakonsultin silmin. Joka tapauksessa laajemmat asiakokonaisuudet, joista voisi taas jotain uutta oppia, kiinnostavat tietysti kovasti. Siitä näkökulmasta promootiokuviot tuntuvat vähän kapealta alueelta, kun taas vaikkapa koko myynninedistämis-kenttä tai myynnin ja markkinoinnin teoriat tuntuvat vähän laajemmilta kokonaisuuksilta.

        Jaa niin, tällaiset myynninedistämis-palvelut löytyvät erään kilpailijanne sivuilta. Tässäkin promootio on vain yksi osa-alue:

        Brandin tunteminen Tuoteryhmän tunteminen Kilpailutilanteen analysointi Kuluttajan uskollisuus Jakelu Markkinoiden tunteminen Brandin lanseeraus Uusien tuotteiden kehittäminen Hinnoittelu Tuotteen mahdollisuudet Promootiot Kauppasuhteiden hallinta Kuluttajan ymmärtäminen

        Joo, toi sun kirjoituksesi asiantuntijuudesta firmablogissa oli ihan asiaa. Kun kuitenkin puhutaan asiantuntijaorganisaation JOHTAMISESTA, on kyse nimenomaan tuollaisen toiminnan johtamismalleista ja –käytännöistä, eli miten parhaiten ja tehokkaimmin johdetaan noita em. asiantuntijoita. Sen kokonaisuuden sisältävään frameworkkiin en ole törmännyt (”syväjohtamista” lukuun ottamatta), vaikka itsellä se jossain formaatissa tuolla nahkakantisessa on. Täytyykin yrittää etsiä, jos sellaisen viitekehyksen jostain löytäisi.

        Strategiseen johtamiseen löytämäni paras – ja kattavin – viitekehys on Hungerin ja kumppaneiden luoma malli. Siinä edetään loogisesti korporaatio- ja business-strategioiden tasolta yksittäisten toimintojen strategioihin, kuten esimerkkinä tietotekniikka- tai markkinointistrategiat. Strateginen johtaminen on alueena laaja ja hyvin mielenkiintoinen. Esimerkkinä sen laajuudesta voisi mainita, että sen alle YHTENÄ OSA-ALUEENA kuuluu muun muassa organisaatiosuunnittelu. Organisaatiosuunnittelun alle taas kuuluu esim. sellaisia kokonaisuuksia kuin organisaation rakenne ja lateraaliset yhteydet/osaamisalueet, HR management ja palkkaus- ja motivaatiojärjestelmät, tietämyksen hallinta. Eli alue on sen verran laaja, että oppimista riittää aina… 🙂

        Ammatillisesti pidän tärkeänä sitä, että sekä asiantuntijaorganisaation johtamisen että strategisen johtamisen salat pitäisi olla jotakuinkin hallussa. Ainakin, jos haluaa menestyksellisesti hoitaa vastuullisia tehtäviä esimiehenä.

      • Päivi 28/06/2010 klo 16:15 #

        Suomessa promootio ja myynninedistäminen tuntuu olevan synonyymeja toisilleen useimmiten. Tärkeämpää kuin kikkailla käsitteillä, on mun mielestä se, että asiakas ja palveluntarjoaja puhuu samaa kieltä, mikä harvoin toteutuu. Meillä promootiot/myynninedistämistoimenpiteet jaotellaan periaatteessa esimerkiksi näistä lähtökohdista. Tämä vain pintapuolisena raapaisuna. Todellisuudessa promootiosuunnitteluun/toteutukseen/arviointiin vaikuttaa lukuisia asioita yleisistä markkinaa koskevista tiedoista/erityispiirteistä nippeliyksityiskohtiin, joihin roolia ei voi edes aavistaa, jollei ole kerännyt systemaattisesti tietoa kentältä ja analysoinut sitä sekä tietenkin ollut itse kentällä vuosikymmenen.

        1. Mihin jakelukaanvan portaaseen ne kohdistuu (consumer sales promotion vai trade sales prom.)
        2. Onko kyseessä jatkuva tai kausi/sesonki/projekti tms. myynninedistäminen
        3. Tarkoitetaanko lämmintä kontaktia (henk.koht. kohtakti) vai kylmiä toimenpiteitä (kuponkitarjous, volyymietu tms.)
        4. Mikä on päätavoite ja miten se linkitetään muuhun markkinointiin? (Nopea menekin kasvatus. varastotilanteen muutos, POS-materiaalien uusiminen, näennäislanseeraus, jälleenmyyjäportaan koulutus tms)
        5. Konseptin rooli? (Aika, paikka. tapa, käyttötilannehteys, viestintätyyli, henkilöstön osaamisprofiilit yms.)

        Tämä näin pintapuolisena raapaisuna noihin käsitteisiin ja yleisesti promootio/myynninedistämistoimenpiteiden suunnitteluun. Linkkaan loput ajatukset sitten yritysblogiin. 😀

        Tuo mainitsema näkemys, että promoissa on kyse YHDEN tuotteen YHDESTÄ myynninedistämistavasta/toimenpiteestä on verrattavissa ruohon ”leikkaamiseen” pinseteillä. Meidän pyrkimyksemme on nimenomaan muutta myynninedistämiseen liittyviä vanhentuneita ajatus- ja toimintamalleja, ja tuo uskomus on yksi olennaisimmista. Myynninedistäminen on kuin mikä tahansa muukin markkinoinnin muoto/keino, ja sitä voi/pitää pystyä lähestymään niin strategisesti kuin operatiivisesta näkökulmasta. Myynninedistäminen on siis paljon muuta kuin sarja yksittäisiä toimenpiteitä yksittäisten tuotteiden tasoilla.

        Voin etsiä pari uutta hyvää meidän teetättämää lopputyötä/gradua käsiini, joissa on lähestyttyä myynninedistämistä tästä kokonaisvaltaisemmasta ja modernimmasta näkökulmasta. Yritysblogista kannattaa tsekata linkki meidän tj:n Päivi Salmisen blogijutusta (Viimeinkin! Tutkittua tietoa promootioista) Theseus-tietokantaan hänen omaan lopputyöhönsä. 😀

        Arskaa!
        – Päivi

  2. Leena 29/06/2010 klo 22:09 #

    Silmäilin teidän keskustelun läpi, ja mun on pakko linkittää tähän ainoa asia, joka mulle tulee siitä mieleen eli eräs kohtaus Frasierista. Seuraavassa klipissä Päivi ja DD keskustelevat yllä olevista aiheista, ja Leena-koira kuuntelee… 😀 😀

    • Päivi 30/06/2010 klo 00:29 #

      Loistava pätkä Leena! 😀 Repeilin taas hiukka paljon!!! 🙂 😀 Lyö soppas vaan keittoon (vai oliko se lusikka vai sirotin?) myynninedistämisen määritelmän kanssa. Mitä se tarkoittaa sanana sellaisille, jotka eivät törmää siihen päivittäin? Mikä on spontaani tulkinta?

      Mä tarkastin piruuttain meidän projektinhallintajärjestelmästä noita keskimääräisiä promootiolukuja kuten työtunteja, dokumentoidun datan määriä yms. Siitä voi ehkä vähän päätellä, mikä on keskimääräinen volyymi (ja sen hoitamiseen tarvttava projektinhallintatuntimäärä), että ollaan hoidettu vajaassa neljässä vuodessa yli 12 000 promootiopäivää ja dokumentoitu noin 1 200 000 asiakaskohtaamista. Listoilla on palttirallaa 200 työntekijää n. 20 paikkakunnalla. Ja asiakkaita ”vain” kourallinen. Eli siitä saa jonkinmoista osviittaa keskimääräisten projektien koosta ja kestoista, tarkemmin en voi kertoa asiakkaiden osalta, mutta ehkä tuosta saapi laskeltua suuntaa antavaa dataa. 😀

  3. DD 01/07/2010 klo 20:27 #

    Yadi-yadi-ya yadi-yadi-ya yadi-yadi-ya, Leena!

    Neljässä vuodessa 12 000 promootiopäivää? No, kun kokonaistyömäärästä ei ole tietoa, niin yksittäisen promootioproggiksen keskimääräistä työmäärää ei oikein voi laskea. Sen verran voi kuitenkin laskea, että vuodessa olette tehneet noin 3000 proggista eli keskimäärin noin 10 proggista vuoden jokaisena päivänä.

    Meniskö pahasti pieleen, jos arvailis, että tuollaisen yksittäisen promootioproggiksen keskimääräinen kokonaistyömäärä asettuis välille 1-5 henkilötyöpäivää? Mukaanlukien suunnittelu, toteutus ja jälkiraportointi? Isommat progikset tietysti veis enemmän?

    • Päivi 01/07/2010 klo 23:26 #

      Itse asiassa kolmessa puolessa, koska nythän on vasta heinäkuu. 😀 Tarkemmin en uskalla heitellä lukuja, mutta tosta tosiaan saa vähän suuntaa, kun yhden päivän pituus on km. 8 h ja tosiaan tuossa on vain myyntikentän toteuttamat promot. Me suunnittelijat ollaan sit tietty normaalisti hommissa täysipäiväisesti (siis terveinä) ja sit tietyissä proggiksissa käytetään myös teamleadereidemme panosta isosti. Mutta ihan kivan kokoisia proggiksia ovat.

      Ja yhä haasteellisimmiksi muuttuvat, kun pääsee sisälle asiakkuuteen ja tekemään myös strategista suunnittelua ja niputtamaan myynninedistämistä osaksi kokonaismarkkinointia. Me likes! 😀

  4. Eddie (Leena) 02/07/2010 klo 12:44 #

    Täytyy tunnustaa, että markkinointi, myynninedistäminen ynnä muu on mulle täyttä yadiyadiyadia! Joskus tuntee itsensä niiiin lapseksi. Johtuiskohan tietämättömyys tästä (ja lukemattomista muista aihealueista) siitä, ettei niistä peruskoulussa & lukiossa koskaan mainittu sanallakaan? Kun ihminen on luonnostaan passiivinen ja painaa mieleensä vain kaiken pakollisen, tulos on usein se, ettei aikuisena tiedä mistään mitään 😉 Esimerkkinä aihealueista vaikka veroilmoituksen tekeminen ja pankkiasiat… Yök 😛

    • Päivi 04/07/2010 klo 02:51 #

      Tiedätkö Leena, aivan samaa mietin, että miksi ihmeessä kaupallisia aineita ja kaupallista ajattelua ei voida opettaa jo peruskoulussa? Siis ihan oikeessa ihminen joutuu/pääsee markkinoimaan esimerkiksi omaa osaamistaan työpaikkahaastiksessa, uudelle tyypille esittäytyessä yms. lukuisissa muissa tilanteissa, eikä niitä tod. opeteta missään! Ilmaisutaidon, taloudenhoidon, elämänhallinnan ja sosiaalisten medioiden opinnot ois hyvä lisä kaikkiin muihin aineisiin tai ainakin lisätä teemat sopisviin aineisiin. Nim. Puoliso hoitaa pankkiasiat ja yhtiökumppani talous-halinnon hankalimmat kiemurat. 😀

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: