Promoottorin jobi on edistää myyntiä

28 Huh

Minua pyydettiin puhumaan opiskelijoille siitä, mitä promoottorin työ on ja miten kokemusta voi hyödyntää tulevaisuudessa ja millaisia uramahdollisuuksia alalla on tarjolla. En tiedä, pystynkö vielä lähtemään keikalle, mutta lupasin, että kirjoitan sekä tänne että myöhemmin aukeavaan firman blogiin muutaman pätkän promoottorin työstä. Tämä olkoon se ensimmäinen postaus!

Mitä promootiotyö on?

Tätä kysymystä on tiedusteltu minulta satoja kertoja. Eikä ihme, sillä promootiot ovat Suomessa suhteellisen nuori ja suhteessa vähän hyödynnetty markkinointiviestinnän muoto. Toki me nykyiset toimijat teemme paljon tunnettuustyötä, jotta työnhakijat tietäisivät, mitä promoottori tekee, millaista osaamista me häneltä vaadimme, millaista palkkaa työstä maksetaan ja miten uralla pääsee eteenpäin.

Miten toimimme asiakkaidemme suuntaan?

Asiakkaillemme kerromme promootioiden eduista ja hyödyistä, mutta myös rehellisesti siitä, mihin tilanteisiin tai tarkoituksiin joku muu markkinointikeino voisi olla toimivampi kuin promootio. Valotamme myös promootioiden roolia yrityksen kokonaismarkkinoinnissa sekä tietenkin sitä, millaisia konsepteja ylipäänsä on järkevä rakentaa, jotta myös tuloksia tulisi. Käymme läpi myös kontaktihintoja, ja vertailemme niitä muihin medioihin. Riippuen toimeksiannon laajuudesta tutustumme enemmän tai vähemmän myös asiakkaan muuhun markkinointiin (esimerkiksi tuote/palvelu- ja asiakasstrategioihin, kohderyhmiin, tavoitteisiin ja promoja tukevaan markkinointiviestintään) sekä suunnittelemme promootiokonseptit sen tiedon pohjalta. Tämän jälkeen mietitään sitten toteutuskeinot sekä sovitaan tavat mitata onnistumista raportointijärjestelmämme avulla.

Promootiot eivät ole mainoksia

Ehkä tuota mitä promootiot ovat -kysymystä on helpompi lähestyä niin, että perkaan auki ensimmäiseksi sen, mitä promootiot eivät ole. Promootioiden suunnittelu, toteutus ja organisointi eroaa perinteisten medioiden käytöstä merkittävästi. Tämän vuoksi promootiot hankitaan yhä useammin asiaan erikoistuneelta organisaatiolta, myynninedistämis- tai promootiotoimistolta. Perinteisesti mainokset ovat herättäneet laajassa kohderyhmässä huomiota, innostaneet, synnyttäneet tunteita, saaneet haluamaan jotain sekä ”houkutelleet” ihmisiä myymälöihin ja muihin myyntipaikeille ostoksille, tietyn tuotteen tai palvelun perässä. Osa ns. kylmistä promootiotoimenpiteistä, kuten kuponki-, hinta- tai volyymitarjouksista, voivat toimittaa lähes tätä samaa virkaa.

Osaamispääomalla eli ihmisten voimin toteutetut promootiot

Mutta ns. lämpien promootiotoimenpiteiden, jotka ovat yritykseni ydinpalveluita, ja tarkoittavat siis ihmisvoimin tehtyä lisämyyntiä, tehtäväksi jää varmistaa, että:
– Ostava asiakas lähtee myymälästä, tapahtumasta tai muusta myyntitilaisuudesta tuote kädessä/korissa/sylissä
– Hänellä on juuri halutun valmistajan/markkinoijan tuote mukana
– Hän on kenties ostanut enemmän kuin mitä aikoi tuotetta promoottorin ansiosta
– Hän on ehkä uskaltautunut ostamaan kyseisen yrityksen tuotetta ensimmäistä kertaa
– Asiakas saattaa kokeilla nyt kalliimpaa tuotetta kuin yleensä
– Hän on saanut tuotteesta riippuen käytön opastusta ja poistuu myymälästä tyytyväisenä ja uskoo aidosti tehneensä hyvät kaupat.

Näitä promootiotyön tavoitteita voisi luetella kymmeniä, mutta riippuu aina asiakkaan tilanteesta, mitkä ovat niistä tärkeimmät.

Promootiot voidaan kohdistaa mihin tahansa jakelukanavan portaaseen

Sen lisäksi, että myyntiä edistävät toimenpiteet kohdistuvat loppukuluttajiin, niitä kohdistetaan myös muihin jakelukanavassa toimiviin aina tukkureista yksittäisiin jälleenmyyjäliikkeisiin tai myymälän henkilökuntaan. Näitä toimenpiteitä voi olla erilaiset koulutukset, myyntikilpailut, sisäänostotarjoukset, ositetut markkinointikustannukset tai valmistajan/maahantuojan piikkiin menevät kuluttajapromootiot. Keinoja on lukuisia, ja riippuu asiakkaan lähtötilanteesta, tavoitteista, aikatauluista ja budjetista, mitä me suosittelemme käytettäväksi ja millä tavalla.

Lisämyynti, asiakaspalvelu ja hyvä mieli

Meidän tehtävä myynninedistämistoimistona on tehdä asiakkaallemme lisämyyntiä koulutetun henkilökuntamme osaamisen avulla. Lisämyynnin ohessa toinen tärkeä tehtävä on antaa ostajille parempaa asiakaspalvelua. Ylipäänsä olla paikalla myymälässä auttamassa tuotteen valinnassa, vertailussa ja lopulta ostopäätöksen ja mahdollisten lisähankijen kanssa. Samalla annetaan käytönopastusta ja vihjeitä tuotteen/palvelun käyttöön. Tästä vastaa siis promoottorit, eli rekrytoimamme ja kouluttamamme myyjät. Heidän suuntaansa olemme vastuussa siitä, että olemme osanneet rekrytoida oikeanlaista porukkaa, kouluttaneet heidät ja lisäksi osaamme myös motivoida, sitouttaa ja täydennyskouluttaa tätä porukkaa. Meillä on siis tavallaan kahdenlaisia ”asiakkaita”, palveluidemme ostajia ja palveluidemme tuottajia. Me yritykseni ydin- ja suunnittelutiimissä pidämme huolen siitä, että kumpikin leiri pysyy tyytyväisenä, että ostavien asiakkaiden ja palvelun tuottavien työntekijöiden maailmat kohtaavat. Toisaalta me luomme myös sellaisia ympäristöjä, joissa maailmoilla on paras mahdollinen mahdollisuus kohdata.

Lopuksi

Seuraavassa osassa jatkan siitä, millainen organisaatio on myynninedistämisfirma työpaikkana. Kerron myös siitä, miksi perinteiset mainostoimistot eivät välttämättä voi tehokkaasti pyörittää monisataapäistä omaa promoottorikuntaa listoillaan. Lisäksi annan palautetta niille toimijoille, jotka systemaattisesti pyrkivät polkemaan myynninedistämistyön arvostusta luomalla alasta, työn sisällöstä ja korvauskäytännöistä virheellisiä yleistyksiä ja kärjistyksiä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: