Tippuu, ei tipu, tippuu, ei tipu

20 Huh

Iso piippu Islannissa syöksee tuhkaa, ja lentoliikenne seisoo. Suomen lentäjäliitto otti kantaa ilmatilan avaamiseen sillä perusteella, mitä kaupallisten lentoyhtiöiden tekemissä testeissä havaittiin. KLM:n, Lufthansan ja Air Berlinin tekemien testilentojen tulokset olivat puhtaat. Suomen lentäjäliitto ei siltikään kannata hätiköityjä päätöksiä ilmatilan avaamiseksi. Tässä, jos jossain, kannattaisi kerrankin olla lentäjien puolella, vai?

Vaikka taloudellista tappiota tulee niin että puntissa tutisee, niin on se helpompi hyväksyä, kuin yksikin pudonnut kone ja kuolleet matkustajat Jos jotain on pakko uhrata, valitsisin rahan, enkä ihmishenkiä. Ja hei aivan rehellisesti, millainen asiakas haluaisi oikeasti lähteä kokeilemaan, pysyykö myllyt tuhkapilvessä käynnissä vai ei? Toisaalta, jos arpa osuu kohdalle, eipähän olisi kiire enää mihinkään, eikä tarvitsisi itkeä koti-ikävää tv-kameroille.

Kuinka moraaliton pitää pilotin olla, jotta hän suostuisi ottamaan riskin, että tapattaa pari sataa ihmistä ennenaikaisesti? Vaikka todennäköisyys vakaville ongelmille olisi kuinka pieni tahansa, niin miksi pitäisi kokeilla onnea, kun kyseessä on ihmishenget?Kenen eduksi nuo eurooppalaiset arpajaiset lopulta päätyisivät, mikäli yksikin kone tulisi tonttiin? Mitä siinä voitetaan, että tehdään hätiköityjä päätöksiä ilmatilan avautumisen suhteen ja se kostautuu onnettomuutena? Onnettomuudesta seuraava yleinen paniikki, lentopelko ja hätävarjelun liiottelu tekisivät joka tapauksessa nuo vähäisetkin ennenaikaisista lennoista saadut sentit arvottomiksi.

Tai mitäs sitten, kun koneita alkaa putoilla vuosien päästä moottoreihin jääneen/lasittuneen tuhkan vuoksi? Ei taida takuut eikä vakuutukset enää korvata mitään vaurioita kalustossa eikä etenkään ihmisissä. Jos kyseessä olisi maanjäristyksen runtelemat tiet tai tulvan sekoittamat vesistöt, kuka tahtoisi käydä kokeilemassa, pysyykö bussi tiellä tai laiva pinnalla? Miksi ihmeessä lentoliikenteen kanssa pitäisi tehdä kompromissi? Mistä näitä itsesuojeluvaistottomia tai rahan ahneita sittiäisiä sikiää? Sanoohan sen järkikin, ettei tuhkapilven vaarallisuutta kannata tyypata koneellisella matkustajia. Anna mun kaikki kestää.

Ai niin joo, mutta tässähän on varmaankin kyse Finnairin lentäjien palkkaneuvotteluihin liittyvästä salajuonesta. Nimimerkki Lentokalle sen kiteytti Taloussanomien kommentointiketjussa tähän tyyliin: ”Hm, ettei vaan olis tullut suomalaislentäjillä p*skat housuun. Lihava palkkapussi kyllä kelpaa mutta tosipaikan tullen ei löydykkään miestä”.
Noinhan se varmaan menee. Suomalaiset lentäjät ovat munattomia nössöjä, jotka haluavat vain rahaa tekemättä mitään. Tai ehkäpä pilotit ovat jopa aiheuttaneet tämän purkauksen jotenkin tahallaan? Salaliitto! Aivan selkeästi. Juuri siitä tässä onkin kyse. Ei missään nimessä ammattitaidosta, kokemuksesta ja matkustajien turvallisuudesta. Kovin itsetuhoinen saa olla matkustajakin, että nousisi koneeseen, jolla on kohtalaisen suuri mahdollisuus päätyä tantereeseen liekehtivinä kilon metallipaloina.

Oletko sinä valmis hyppäämään koneeseen, joka lähteenyt tiistaina klo 18 kohti Pariisia? Matkan hinta 9,99 senttiä.

Ps. www.flightglobal.com/articles/2010/04/16/340727/pictures-finnish-f-18-engine-check-reveals-effects-of-volcanic.html

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: