Asuntokaupoilla vol 1

19 Huh

Ihmiset ostavat tunnelmaa, fiiliksiä ja mielikuvia. Talon tai rakennuksen sijasta kannattaa markkinoida viihtyisää, turvallista tai hyvällä paikalla olevaa kotia. Auton peltikuorien sijaan kaupaksi käyvät vaikkapa merkkiin liitettävät mielikuvat. Vaatekaupoilla taas luotetaan valmistajaan tai suunnittelijaan.

Suurimmassa osassa myynti- ja välitysorganisaatioista tiedetään, että ostajat eivät ole kiinnostuneita maksamaan ominaisuuksista vaan haluavat kuulla, miten kaupan kohde hyödyttää heitä. Kyse on myös siitä, että tuotteen tai palvelun tulee olla ostajalle sekä sopiva ja tarpeellinen että juuri hänen tyylisensä, näköisensä, makuisensa tai oloisensa.

Moni tuote- tai palvelutarina voidaan kertoa vaikuttavasti visuaalisten vihjeiden kuten kuvien avulla. Kuvahan viestii enemmän kuin tuhat sanaa. Valitettavan monesti se kertoo myös jotain sellaista, mitä potentiaalinen ostaja ei haluaisi nähdä tai mikä voi suorastaan jarruttaa kaupan syntymistä. Varsinkin asuntokaupoilla hoetaan, kuinka tärkeää on luoda vaikutelmia visuaalisten vinkkien avulla.

Asunnon myyjälle/omistajalle tarjotaan apua asunnon stailaamiseen, ja moni tarttuu tähän mahdollisuuteen. Osa stailaa kohteen itse, osa palkkaa ulkopuolisen apuun. Panostus voi olla satoja euroja ja tämä menee yleensä omistajan pussista, omalla riskilä. Kun asunto on stailattu, se pitää kuvata. Tässä vaiheessa mennäänkin sitten metsään niin, että kaislikossa vaan suhisee: Joko kiinteistön arvioinut myyjä/välittäjä tai omistaja räpsii piktuurit vähän ”sinne päin”. Toisinaan kuvat ovat järkyttäviä, ja herättävät ostoilon sijasta pelkkää myötähäpeää.

Uusikin asunto saadaan näyttämään vanhalta ja nuhjuiselta, jos kuvaaja ei tiedä, mitä hän tekee. Myös mittasuhteet, etäisyydet, valot ja sisustus saattavat kokea ei-toivottuja muuntumisia. Mikäli kuvat ovat huonot, näyttöjä on vaikea sopia. Menisitkö asuntoesittelyyn, jos asunto vaikuttaisi vastenmieliseltä? Ja vaikka välittäjä kuinka hokisi, että ”on se oikeesti toooooooosi kiva”, niin epäilisilit silti, koska omat silmät kertovat eri tarinaa kuin mitä välittäjän suusta kuulisit.

Mikä menee pieleen?

Olen katsellut muutaman viikon asuntojen kuvia ja tässä muutama havainto. Pääsääntöisesti tuntuu olevan niin, että uudisrakennuskohteiden esitystapaan panostetaan oikein kunnolla. Ja mitä kalliimpi talo/yhtiö/alue, sitä enemmän markkinointiin on satsattu. Kuvia on paljon ja ne on hyvälaatuisia. On mallinnuskuvia ja ”oikeita” kuvia, virtuaaliesittelyitä ja staattisia kuvia.

Myös kamaluuksia tulee kuitenkin vastaan. Tässä muutamia poimintoja kohdekuvien yleisimmistä ongelmista.

1. Valotus

Ammattilainen näkee kuvan taakse ja ymmärtää, millaista fiilistä siihen on yritetty hakea ja miltä kohde oikeasti näyttäisi, mutta tavallinen ostaja ei. Kuinka monesti olen katsellut kuvaa, joka on otettu asunnosta sisältä päin terassille tai parvekkeelle, ja automaattiasetuksilla vastavaloon otetuissa kuvissa tuppaa ulkopuoli ylivalottumaan ja sisätilat jäävät tummiksi. Lopputuloksena on mustat ikkunan tai parvekkeen puitteet ja räikeä valkoinen ulkopuoli, jossa ei enää erotu mitkään yksityiskohdat. Siitä on hankala sanoa, millainen valo tilassa oikeasti on.

2. Valkotasapaino

Hehkulampun, luonnonvalon, loisteputken sekä pilvisen ja aurinkoisen päivän luomat valot ovat eri värisiä, mikä saa kohteet valottumaan kuvassa erilailla kuin luonnossa. Riippuu valkotasapainoasetuksista, minkä värinen kuvan yleissävy on. Monet otokset ovat liian keltaisia, sinisiä tai punaisia, eli valkoinen ei ole ns. puhdas valkoinen. Oikeasti valkoiset pinnat muuttuvat kellertäviksi, mikä taas on yhtä kuin pinttynyt, huonosti hoidettu, likainen, halpa tai nuhruinen. Myös sinisiä kuvia näkee. Sininen luo mielikuvaa kolkkoudesta, kylmyydestä, kliinisyydestä tai julkisten tilojen vessoista, joihin on laitettu ”sinertävät valot”, ettei narkkarit näkisi suoniaan.

3. Kuvakulma

Kun kuvataan asuntoa, on erityisen tärkeää näyttää asunnon muotoja, tilojen välisiä suhteita ja objektien kokoja. Perusongelma tuntuu olevan huokuttelevan kuvakulman löytäminen. Monesti huonekuva näpsästään ovelta (ja usein ikkunaa vasten, jolloin sisäpuoli jää mustaksi!), ja kuvaan tulee vain murto-osa huoneesta. Huone saattaa vaikuttaa pieneltä ja ahtaalta, eikä katsoja voi millään arvata, mitä kuvan ulkopuolelle jää. Sen sijaan, että ottaisi vain yhden kuvan yhdestä suunnasta, kannattaisi mieluummin tallentaa huone molemmista päädyistä tai kaikilta laidoilta. Tällöin katsojalle muodostuu käsitys tilan kokonaisuudesta.

4. Pinnat ja materiaalit

Pinnoilla ja materiaaleilla on tärkeä merkitys asunnolle. On aivan eri juttu omistaa muovimatto kuin parkettilattia. Ja parketeissakin on eroja. Sama homma lasisten tai kristallisten pintojen kanssa. Valitettavan monissa kohdekuvissa pintamateriaaleista ja niiden kunnosta ei voi sanoa yhtään mitään. Pinnat ja materiaalit on kuvattu kaukaa, ja kivat yksityiskohdat jäävät huomaamatta. Onneksi tekstit kertovat sen, mitä kuvista ei voi välttämättä huomata.

Edellä mainitut haasteet liittyivät kohteiden kuvaamiseen. Kun tiedetään, miten tärkeitä valokuvat ovat mielikuvien rakentamisessa, miksi ihmeessä kuvien ottamisesta vastaavat kouluttamattomat välittäjät tai jopa asunnon sen hetkiset omistajat? Vielä enemmän kuin tätä valokuvausasiaa, ihmettelen sitä, missä kunnossa myytäviä asuntoja kehdataan dokumentoida. Hieno, tyylikäs ja avara asunto saadaan näyttämään halvalta ja ahtaalta rutkulta, mikäli se on siivottomassa kunnossa. Minkäs teet omistajana, jos asunnossa on vuokralainen siihen asti, kunnes kämppä myydään? Eihän ketään voi pakottaa siivoamaan asuntoa vimpan päälle, jos vuokrasoppari on vielä voimassa ja näytöt tehdään vielä vuokralaisen hallitessa huoneistoa.

Ahdistavuudet

Kaikista karmeimpia ovat olleet ne asunnot, joissa on näyttöjen aikaan tavarat sikin sokin ja sheissee kasvaa kaikkialta. Tässä muutama esimerkkikuva. Ei heti uskoisi, että kyseessä on juuri rakennettu, valoisa, tilava ja luonnossa todella kaunis ja hyväkuntoinen kämppä. Vuokralaisen tavarat mullin mallin pilaavat kaiken, ja antavat vaikutelman sikalasta. Lasten lelut lattioilla haittaavat kulkemista, ja keittiön pinnat on piilotettu tehokkaasti tyhjien pullojen ja roskien alle. Kylpyhuoneesta en edes viitsi laittaa kuvaa. Se vasta sontakasa oli.

Yksi vastaus to “Asuntokaupoilla vol 1”

  1. marja 19/04/2010 klo 14:17 #

    Yllä olevien kuvien perusteella en kyllä eurojani laittaisi kyseiseen asuntoon, mutta kuten Päivi olit kirjoittanut huoneisto oli oikeasti paikan päällä katsottuna ihan asuttava – kunhan kaikki kamat olisi ensin järjestetty.
    Ihmetellä täytyy asunnon myyjää joka kehtaa laittaa tälläiset kuvat potentiaalisten ostajien silmien eteen ja uskoa niiden myyvään vaikutukseen. Mieleeni palaa reilun parin vuoden takaisen oman asuntomme myyntiprojekti. Kiinteistövälittäjä otti edustavat kuvat jokaisesta huoneestamme, ja aina ennen esittelyä siistin paikat kuntoon, ostin pöydille kauniita kukkia ja usein leivoin ihanan pullan tuoksun houkuttelemaan ostajia.
    Saimme ennätys ajassa myytyä asuntomme ja mikä parasta saimme siitä juuri sen hinnan jota olimme alun perin ajatelleetkin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: