Hypehypehype ja Web 2.0, PR 3.0 ja Ad 4.0

6 Huh

Terveisiä vaan ”sairaslomalta”. Olen päivittänyt osaamistani ja opiskellut uusia medioita 4 viikkoa aivan järjettömällä tahdilla. Olen kolunnut  suosituimmat alan blogit, julkaisut ja uudet tutkimukset sekä rakennellut kokeeksi FB-saitteja ja grouppeja ja asunut Feissarin Help Centerissä. Luonut Twitter-tilejä, apinoinut itseäni parempia verkostoitumisen ammattilaisia, perustanut Slideshare- ja Flickr-tilejä, syventänyt osaamistani WP:n parissa ja muuttanut senkin Help Centeriin. Vertaillut Youtubea ja Vimeota yms. mukavaa. Lisäksi olen yrittänyt tutustua tarkemmin Googleen ja sen tarjoamiin sovelluksiin ja palveluihin, etenkin Analyticsiin. Ja kiusannut kollegoitani niin omalla työpaikalla kuin muissa pesteissä. Kiitos vaan kaikille avusta! Lisäksi olen liittynyt kaiken maailman postituslistoille, verkkoyhteisöihin ja osallistunut ”Sosiaalinen kuluttaja nyt” -verkkokoulutusryhmään, jossa on pelkkiä jenkkejä, jotka kaikki tutkii uusia medioita työkseen.

Jessus, mitä sakkia osa heistä on. Puhuu yhtä hämärää kieltä kuin Pekka Perus(dippa)insinööri Metson paperikonesuunnitteluosastolla. Osa noista itsensä guruksi tituleeraavista ammattilaisista on nostanut sosiaaliset mediat aivan järjettömään asemaan yrityksen markkinoinnissa ja irrottaneet ne lähes tulkoon omaksi osakseen muusta yritystoiminnasta. Lisäksi niiden päälle on maalattu jotain ihmeellistä magiikan ja mystiikan verhoa.

Vaikkakin kyseessä ovat uudet sähköiset työkalut ja niiden hallintaan perustuvat tekniikat, niin lopulta sosiaalisissa medioissa liikutaan mielestäni aivan tuttujen asiakasprosessien parissa: kyse on kuuntelusta, keskustelun synnyttämisestä, tiedon jakamisesta, sitouttamisesta sekä myynninedistämisestä. Anteeksi nyt, kun paljastan tämän salaisuuden, mutta minun mielestäni kyse on seuraavasta yksinkertaisuudesta: Se mitä aikaisemmin tehtiin yrityslähtöisesti mm. livenä myymälässä, puhelimessa tai meilillä, tapahtuukin nykyään verkkoon luoduissa paikoissa ja tavaraa tuuppaa maailmalle yhä enemmän kuluttajat. Ja näissä paikoissa ja keskusteluissa yritysten pitää pysyä mukana. Sisältö sinänsä ei ole mitään mystistä, vaikka ympäristö ja työkalut ovat mullistuneet. Sosiaaliset mediat siinänsä eivät ole keskustelua, vaan paikka sille keskustelulle. Yksi erilainen ja omapiirteisensä markkinointi- ja myyntiympäristö, joka kannattaa tuntea.

Turha alkaa tehdä asioita liian vaikeiksi, kuten monet ovat jo päättäneet tehdä. Eniten tämä näkyy kielestä, jota 2.0-maailmassa suositaan. Nekin, jotka eivät tiedä asioista tuon taivaallista, puhuvat oikein sujuvasti faneista, followereista, friendseistä, communitystä, engagementista, buzzista, viraalista ja listeningistä. Miten olisi customer, consumer, client, view, click, purchase, income, referral? Tai aivan arkisesti: asiakas, kuluttaja, katsaus, näpäytys, hankinta, tulot ja viittaus? Ei kai tässä nyt kuitenkaan olla luomassa mitään uutta uskonlahkoa guruneen ja suurine kirjoineen?

Kun sosiaalisen median vallankumouksellinen hype laantuu, veikkaan että parhaiten pärjäävät ne toimijat, jotka ovat osanneet suhtautua maltillisen järkevästi koko asiaan ja lähestyneet tätä strategian näkökulmasta, ei työkalujen. Olennaista ei ole se, mitä ja miten sosiaalisissa medioissa toimitaan niin, että sosiaaliset mediat toimisivat optimaalisesti. Tuohan on ainoastaan kehäpäätelmä. Tärkeää ei ole myöskään käyttää uusia medioita vain siksi, että niitä pitää käyttää, koska se on trendikästä nyt. Voiko olla turhempaa kuin luoda FB-saitti siksi, että muillakin on, ja jättää se sitten hetken kuluttua verkkoon autioitumaan ja aiheuttamaan pelkkää päänvaivaa itselleen ja hämmästystä ”faneilleen”?

Uusien medioiden ratkaisuilla täytyy olla joku tarkoitus, ja tarkoitus kannattaa määritellä strategisella tasolla. Jos haluaa oikeasti menestyä, käytön perusteluksi ei kelpaa, että ”kun muutkin” tai ”kun pitää”. Ei niin argumentoida muitakaan (markkinointi)investointeja. Yksi olennaisimpia asioita on, miten päätös ja siihen liittyvä investointi vaikuttaa lopulta liiketoimintaan, vai vaikuttaako mitenkään. Tämähän on vain minun mielipiteeni ja eri mieltä saa olla.

Terkuin,
Päivi 2.0 😉

7 vastausta to “Hypehypehype ja Web 2.0, PR 3.0 ja Ad 4.0”

  1. Päivi 06/04/2010 klo 20:38 #

    Tämä on testikommentti, joka on tarkoitettu testaukseen… 😉

  2. Marja 06/04/2010 klo 20:57 #

    Uusi lehti on kääntynyt 🙂
    Näyttää ja kuulostaa hyvältä, onnea.

    • Päivi 06/04/2010 klo 23:52 #

      Kiitos Marja! Vihdoin ja viimein sain tämän auki. Ja kun kerralla otin itseäni pahamaineisesta niskasta kiinni, tämähän saatiin alkuun vajaa päivässä.

      Sinulla oli kerrassaan loistavia ajatuksia omassa blogissasi. Minäpä lisäänkin muuten linkkilistaan sinun blogin ja pistän linkit jakoon oikeelle. 🙂 Olit ensimmäkinen kommentoija! Kauniita ajatuksia siitä hyvästä. Ja muutenkin. 😀

  3. Jukka Lipponen 15/04/2010 klo 10:38 #

    Mielenkiintoisia näkökulmia sosiaaliseen mediaan liittyen! Mekin Adensyllä olemme päättäneet lähteä lähestymään sosiaalista mediaa lähinnä strategisesta näkökulmasta ja suuntautuneet nimenomaan niihin sosiaalisiin medioihin, jotka todennäköisimmin ovat vielä tulevaisuudessakin suosittuja.

    Pienyritysten asiakkuudenhallinnan työkaluissamme onkin jo mukana monia sosiaalisen median palveluita.

  4. Päivi 15/04/2010 klo 13:03 #

    Hei Jukka ja kiitos kommentistasi!

    Kyllähän se on niin, että maailma muuttuu tässäkin suhteesxa koko ajan, ja se mikä nyt on kuumaa valuuttaa, ei välttämättä ole sitä hetken kuluttua. Täytyy olla kärppänä tutkiskelemassa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia, sekä osata poimia ja jalostaa niistä parhaita ratkaisuita juuri omalle sektorille.

    Myös pienyritysten myyntiin ja markkinointiin sosiaaliset mediat ovat varsin näppärä ympäristö, kunhan vain tiedetään, mitä niissä kannattaa tehdä ja miten. Ja toiseksi, päästään sen ennakkoluulon yli, että sosiaalisten medioiden ympäristön hyödyntämiseksi täytyisi asiakkaankin olla koulutukseltaan tietotekniikkainssi tai ainakin itse oppinut koodari.

    Ei ne välineet, vaan se miten niitä hyödynnetään..

    Leppoisaa loppuviikkoa!.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: